Články zde v poslední době více odkrývají praktiky vedení a fungování našeho obecního úřadu. Nevím, zda v chování pana starosty a dalších jde o syndrom opojení mocí a představu vlastní takřka božské povznesenosti a neomylnosti, nebo je v tom něco jiného. Určitě je v tom deformita myšlení v tom smyslu, že po tolika letech ve funkci se starosta cítí pevným bodem, takřka číslem v inventárním seznamu OÚ.
Moje představa o fungování obecního úřadu je poněkud jiná. Teď nebudu zmiňovat zastupitelstvo a radu, ty jsou zákonem vymezené dost jasně. Na radnici jsou ale dále dvě kategorie lidí placených z obecního rozpočtu:
Za prvé jsou to volení představitelé obce, starosta, místostarosta. Funkce charakteru politického, které se de facto i de iure mohou obměňovat po každých volbách a někdy i mezi nimi. jejich úlohou je hlavně řízení obce v návaznosti na rozhodnutí zastupitelstva, případně rady, dodržování zákonnosti, delegování konkrétních a přesně specifikovaných úkolů na podřízené zaměstnance obce přesně v souladu se všemi předpisy a povinnostmi vyplývajícími z českého právního řádu a návazných předpisů. Jejich role by měla být převážně koncepční a strategická.
Jako druhou, ale snad podstatnější skupinu, vidím zaměstnance obecního úřadu. Představují, nebo by měli představovat, ten vlastní výkonný článek řízení obce. Měli by to být lidé jednoznačně loajální pouze a výhradně k obci jako takové, k platným zákonům této země a ke svým pracovním povinnostem. Morálně by to měli být lidé neovlivnitelní tlaky ze strany vedení obce ve věcech, které by mohly vést k porušení platných zákonných a jiných pravidel. Jednoduše by u nich, pokud toto splňují, mělo platit, že starostové se mění, schopní nestranní úředníci zůstávají. Ctí a povinností úředníků by pak mělo být bránění případným nezákonným postupům vedení obce a jejich korekce a uvádění do souladu s příslušnými platnými právními normami. K tomu si myslím, že by na obci měla být zřízena funkce tajemníka jako zaměstnace plně odpovědného za tuto výkonnou část obecní moci. Tento tajemník by měl být garantem jasného vymezení působnosti a povinností jednotlivých zaměstnanců OÚ a současně osobou s plnými pravomocemi v personálním obsazování zaměstnaneckých pozic na OÚ na základě schopností a bez ovlivňování jeho postupů volenými představiteli.
Určitě ale vidím smysl v tom, oddělit v určitých otázkách chodu OÚ onu výkonnou část reprezentovanou kvalifikovanými úředníky od části politické, reprezentované představiteli volenými na omezené volební období. Jde hlavně o znemožnění nátlakových vlivů volených představitelů na chod věcí jasně zákonem daných a nezávislých na rozhodnutí volených orgánů obce.
A co se informačních toků týče, obec jsme my všichni a vše, co se obce týče, je věcí veřejnou. Z toho plyne, že cokoliv se napíše nebo řekne na OÚ, když to přeženu třeba i šeptem na záchodě, musí být jako informace rychle a nezkresleně dostupné všem občanům, kteří o informaci dle zákona projeví zájem. Moje přesvědčení je, že pro usnadnění práce úředníků je lépe více informací zveřejňovat a zpřístupňovat rovnou, než připustit zatěžování úředníků dotazy, kterým se tímto dá předejít. Dnešní doba umožňuje vcelku levně vytvoření veřejně přístupných databází s širokým rozsahem informací a s počítači pracují všichni od malých dětí po seniory. A pokud snad někdo ne, pořád je otevřená cesta dotazů a žádostí o informace.
Diskusní téma: Postřehy z Nového Malína, Plechů a Mladoňova
Datum 08.12.2017
Vložil Pavel Boucký
Titulek Obecní úřad a lidé na něm.
———
Zpět na diskuzi