Diskusní téma: Postřehy z Nového Malína, Plechů a Mladoňova

Datum 08.08.2018

Vložil Miroslav Vinkler

Titulek Dají se komunální volby zfixlovat ?

Odpověď je překvapivě jednoduchá a stručná.
Ano, volby do obecního zastupitelstva lze úspěšně zmanipulovat.

Zde si pomohu odvoláním na některá rozhodnutí krajských soudů po celé republice a dokonce nálezy Ústavního soudu,které rozplétaly jednotlivé porušení zákona v řadě obcí v ČR.

Příklady : soudy zrušily komunální volby
- v Krupce na Teplicku pro podplácení voličů
- v Karlově Studánce pro náhlý příliv nových "obyvatel" obce,kteří volili jednu stranu
- Hřensko na děčínsku , to samé
- Bohy u Plzně - to samé,příliv nových občanů
- Český Těšín - kupčení s hlasy (200-300 Kč za
hlas)
- městská část Brno Sever - uplácení voličů - akce "Romové pojďme všichni volit!", zde nutno podotknout , že Ústavní soud pak volby prohlásil za platné s odůvodněním "skutečnost, že byla některým voličům za účast ve volbách slibována povolební zábava a pohoštění, byť s doporučením, koho mají volit, nelze bez dalšího považovat za nezákonnost. Na osoby účastnící se této akce totiž nebyl vyvíjen žádný nátlak :-)

Svaz měst a obcí ČR uvedl: Výše popsané případy nejsou samozřejmě uzavřenou skupinou nekalých praktik, kterými lze narušit svobodnou soutěž politických stran. Namátkou mohu například jmenovat manipulaci s volební urnou (zejména v noci z pátku na sobotu před sčítáním odevzdaných hlasů), doplňování »chybějících hlasů« ze strany volební komise (tj. zaškrtávání hlasů na volebním lístku, které volič ve skutečnosti nevolil, a to za situace, kdy voličem nebyly vyčerpány veškeré jeho možné hlasy) či »jen« nesprávné sečtení odevzdaných hlasů, například z důvodu neexistence skutečné kontroly v rámci volební komise. Ač navrhovatelé bývají nejednou v důkazní nouzi, jak volební podvody soupeřům prokázat, výše uvedené rozsudky krajských soudů ukazují, že má smysl o férovost volebního klání usilovat.

A tady si dovolím položit otázku . Budou komunální volby v naší obci férové ?

Moje odpověď zní ANO , ale musíme si to zajistit sami a v žádném případě se nesmíme spolehnout na organizaci voleb pouze starostou Minářem, tak jak tomu bylo v minulosti.
Když pominu drobné - přidělení evidenčního čísla obcí pro chatku pí Tylové naposled (aby mohla kandidovat,t.j. doložit pobyt v Malíně) a rozdělení odměn pro pracovníky PNM těsně před volbami s patřičným slovním komentářem velitele - pak ve mně vzbuzují pochybnosti dnes tyto věci :

- zájem starosty, aby jeho blok vyhrál , vyplývající z jeho tíživé kolize s trestním právem.
- zájem obecní firmy PNM, aby vše zůstalo při starém , firma obviněna z poškozování obce
- syndrom "jak chutná moc" ,kterým bezesporu starosta trpí , v praxi naší obce na mnoha občanech jím aplikovaný (Felkl,Ondráčková, Vinkler,Rašner atd.)

Mohl by mi někdo vysvětlit, proč Minář určil minimální počet členů okrskových komisí na 11?
(viz jeho včerejší dekret na úřední desce)

Volební zákon nařizuje nejméně 6 lidí a umožňuje každé volební straně delegovat svého zástupce do volební komise.
Všichni včetně Josefa ví , že v Malíně kandiduje 5 stran . Postačilo by přece doplnit 1 osobu a litera zákona je naplněna. Dobře,mohu říct, že jeden je málo , zvyšme počet na 7 nebo 8. Ale proč jedenáct ?
Odpověď najdeme ve volebním zákoně - předseda komise se volí losováním a v komisi se rozhoduje hlasováním.
Je jasné, že starosta doplnil + 6 lidí navíc, aby ovlivnil průběh volby předsedů komisí a práci těchto komisí způsobem pro něho výhodným.

Nový Malín je jediná obec v okrese,kde starosta určil 11ti člennou komisi ,všude jinde je počet 6-8.

Pokud to ještě někomu nesepnulo - komise bude mít tolik lidí, že osoby najmenované starostou společně se zástupci KDU a Nestraníků si v komisi budou dělat ,co se jim zlíbí. A to v poměru 8 : 3 .

Dále - i když se předseda komise losuje,pravděpodobnost, že to bude někdo z jeho oveček ,se jeho rozhodnutím podstatně zlepšila na 8/11 = 72,7 %
Kdyby bylo jen šest lidí v komisi,pak šance ulovit předsedu komise je pouze 50%.

Možnosti starosty pak jsou obrovské, §15 volebního zákona, m.j. :
- zajišťuje distribuci hlasovacích lístků voličům
- stanovuje minimální počet členů okrskové volební komise (už se stalo)
- jmenuje a odvolává zapisovatele okrskové volební komise
a dále se na OÚ po volbách archivují všechny dokumenty vč. platných volebních lístků
- má kdykoli volný přístup do všech místností OÚ, disponuje pečetí apod.

S ohledem na vše výše uvedené jsem proto navrhl některým stranám, abychom v souladu se zákonem , podnikli taková opatření,která by výrazně ztížila prostor k možné manipulaci při nadcházejících komunálních volbách v Novém Malíně.

Pokud se na nich shodneme, budeme vás o nich transparentně informovat na těchto webových stránkách.









Zpět na diskuzi